نقش­ها و وظایف یک تیم UX

در این مقاله از نقش­‌های یک تیم UX به همراه وظایف آن، بیان خواهیم کرد.

تجریه کاربری

سه جمله در تجربه کاربری وجود دارد که همیشه باید در ذهنمان داشته باشیم:

اول: افرادی که از محصول استفاده می‌کنند.

دوم: کارهایی که با آن انجام می‌دهند.

سوم: حوزه‌ه­ایی که از آن استفاده می‌کنند.

ما تجربه کاربری را برای این سه مورد خواهیم داشت یعنی اینکه تجربه به‌واسطه آن فعالیت­‌هایی که آن افراد می­خواهند در آن حوزه از آن استفاده کنند ایجاد می‌شود.

می‌توان نقش­‌هایی که در حوزه تجربه کاربری وجود دارد را به‌صورت زیر بیان کرد:

۱)  نقش researcher or ethnographer که کار پژوهش کاربری را انجام می‌دهد و پرسونا و نیازها را تهیه می‌کند.

۲) نقش user-interface designer که همان UI کار می­باشد؛ که کار طراحی را انجام می‌دهد.

۳) نقش usability analyst که بعدازاینکه برای مشکل و نیاز کاربر راه‌حلی را ارائه کردیم بررسی می‌کند که آیا این راه‌حل درست می­باشد و نیاز و مشکل را برطرف می‌کند یا خیر.

۴)  نقش software developer که راه‌حل ارائه‌شده برای نیاز و مشکل را کد نویسی می‌کند.

۵) نقش information designer که تلاش می‌کند اطلاعات را جوری مرتب کند و به کاربر نمایش دهد که به‌راحتی برای کاربر قابل درک باشد.

۶)  نقش visual designer که طراحی بصری را انجام می‌دهد و زیبایی را در نظر می‌گیرد مثلاً آیکون و رنگ را مشخص می‌کند.

۷)  نقش social-media specialist که وظیفه شبکه­های اجتماعی را به عهده دارد.

۸) نقش search-engine optimizer که همان بهینه سازی موتورهای جست‌وجو می­باشد.

۹)  نقش web analytics specialist که لاگ های آنالیتیکس مانند گوگل انالیتیکس را تحلیل می‌کند.

۱۰)  نقش project manager که مدیریت پروژه مربوط به UX را به عهده دارد.

۱۱)  نقش interaction designer که در رابطه با تعامل با سیستم می­باشد و می‌توان گفت معادل با UX designer می­باشد.

۱۲)  نقش information architect که در رابطه با مرتب‌سازی اطلاعات و ایجاد ساختار مناسب برای آن‌ها می­باشد.

۱۳) نقش content strategist که مربوط به محتوا می­باشد.

۱۴)  نقش technical writer or copywriter که متن محتوا را ویرایش می‌کند.

۱۵)  نقش accessibility specialist که بررسی می‌کند که آیا محصول ما برای افراد خاص مثلاً افرادی که مشکل کم‌بینایی دارند مناسب می­باشد یا خیر.

اما باید ذکر شود که ux designer کسی است که حداقل ۴ یا ۵ مورد از نقش­‌های ذکرشده را بلد باشد. می‌توان گفت که معمولاً نقش­‌های ui، visual design،information design، information architect و interaction design جزو مهارت­‌های آن‌ها می‌­باشد.

یک تیم UXچه‌کار می‌کند؟

می‌توان به‌طور خلاصه فعالیت­هایی که تیم ux انجام می‌دهد را به این صورت بیان کرد: ۱) شناخت، ۲) ارائه راه‌حل، ۳) ارزیابی راه‌حل. ابتدا باید نسبت به نیاز کاربران و مشکل، شناخت پیدا کنیم و بعد برای آن‌ها راه‌حل ارائه کنیم؛ یعنی یک طراحی را به‌واسطه ui ایجاد کنیم و سپس بررسی کنیم که آیا توانسته­‌ایم با ارائه این راه‌حل آن نیاز و مشکل را برطرف کنیم یا خیر.

شناخت به چه معنی می‌­باشد؟ می‌توان گفت که شناخت شامل شناخت کاربر، محیط، فعالیت‌ها و نیازمندی­‌های محصول می‌باشد.

نیازمندی شامل نیازمندی کسب­‌وکار و نیازمندی کاربر می‌شود. نیازمندی کسب‌وکار این است که باید نیازهایی که برای آن‌ها در این حوزه می‌خواهیم فعالیت کنیم را پیدا کنیم و نیازمندی­‌های کاربر یعنی اینکه کاربر چه نیازهایی دارد.

مثلاً Gmail می‌گوید من می‌خواهم در راستای مدیریت ایمیل کاری بکنم. نیازمندی­‌های کسب­‌وکار این است که بتوان یک ایمیل را الصاق و سپس آن را ارسال کرد؛ اما نیازمندی کاربر مکمل نیازمندی کسب­‌وکار است. در این مثال می‌توان نیازمندی کاربر را این‌چنین بیان کرد که کاربرانی هستند که همیشه به یک فرد خاص ایمیل می‌زنند پس باید زمانی که ایمیل ارسال می‌کنند برای آن‌ها یک لیست از افرادی که قبلاً به آن‌ها ایمیل ارسال کرده‌­اند ایجاد شود.

این نیازمندی­‌ها را چه کسانی باید به دست آورند؟

تیم تحلیلگر و محقق بازار وظیفه­‌ی پیدا کردن نیازمندی­‌های کسب­‌وکار را بر عهده دارند و محقق کاربر وظیفه پیدا کردن نیازمندی­‌های کاربر را بر عهده دارد. در حقیقت می‌توان گفت که اثربخشی به عهده تحلیلگر و کارایی به عهده تیم ux می­باشد.

پس در این بخش محقق کاربر باید به یک بینشی از کاربران برسد و از اینکه کاربران چگونه رفتار می‌کنند، درک خوبی پیدا کند و نیازها، انگیزه‌ها، رفتار، علایق و انتظارات کاربران را بفهمد.                                                                                                                                      حال که این شناخت را به دست آوردیم باید این اطلاعات را به تیم طراحی بدهیم. ازاین‎جا کار طراح تجربه کاربری شروع می‌شود. آن‌ها در ابتدا ایده­ و راه‌حلی که برای این نیاز و مشکل دارند را روی یک کاغذ طراحی می‌کنند که به آن نمونه اولیه کاغذی گفته می‌شود. حال که ایده و کانسپت کلی مشخص شد و شکل گرفت به سراغ وایرفریم می‌روند تا طرح را مشخص کنند به این صورت که مشخص می‌شود که چه چیز باید در کجا قرار گیرد. پس‌ از این مرحله به سراغ جزئیات می‌روند که برای این کار با فتوشاپ، موکاپ طراحی می‌کنند و درنهایت اگر روی این طراحی تعامل‌ها را نیز اعمال کنند درنهایت به پروتوتایپ می‌رسند که می‌توانیم این را در اختیار کاربر قرار دهیم تا از آن استفاده کند.

درنهایت به مرحله ارزیابی راه‌حل می­رسیم. در این مرحله باید بررسی شود آیا چیزی که طراحی کرده­‌ایم نیاز را برطرف می‌کند یا نه که به آن کاربردپذیری گفته می‌شود. این مرحله بر عهده تحلیلگر قابلیت استفاده است. کاربردپذیری هم در حین پروژه بررسی خواهد شد که از مسیر درست خارج نشویم و هم در پایان پروژه برای بررسی نهایی انجام خواهد شد.

تا اینجا گفتیم که ما باید کاری کنیم که کاربر با استفاده از محصول ما به یک تجربه لذت‌بخش برسد چراکه اگر کاربری در حین استفاده از محصول ما تجربه‌خوبی از آن به دست آورد حتی اگر در ادامه نیز محصول بهتری وجود داشته باشد به این راحتی این تجربه را فراموش نمی­‌کند و به استفاده از آن ادامه خواهد داد.

برای ساخت تجربه‌­ای لذت‌بخش به‌عکس آن فکر کنید. برای سایت فروش بلیط سفر می‌توانیم بگوییم که مثلا بدترین تجربه این است که فرد نمی‌تواند بلیط خود را استرداد کند پس یکی از مزیت‎های ما می‌تواند این باشد. ارزان­ترین راه تبدیل خریداران به مبلغان، خلق تجربه‌ای لذت‌بخش می­باشد. باید توجه کنیم که معیار رضایت مشتری فقط محصول نیست. قبل از خرید، هنگام خرید و بعد از خرید باید با مشتری باشیم و تجربه لذت‌بخشی را برای او فراهم کنیم.

اما توضیحاتی که تاکنون دادیم برای زمانی بود که کاربر با محصول ما در ارتباط بود و سعی می‌کنیم که برای کسی که از محصول ما استفاده می‌کند تجربه­‌ای لذت‌بخش ایجاد کنیم اما اگر کمی گسترده‌­تر نگاه کنیم باید علاوه بر کاربری که با محصول ما در ارتباط است به ارتباط مشتری با برند خود توجه کنیم مثلا باید در قسمت فروش و پشتیبانی و … نیز باید برای مشتری تجربه لذت‌بخشی را ایجاد کنیم.

در قسمت بعد، اصول مورد استفاده برای ایجاد تجربه لذت­بخش برای مشتری را بررسی می‌کنیم.

 

نویسنده: باران محمود آبادی

درباره تیم محتوای آکادمی فرانگر

بیشتر بخوانید

بررسی وب‌سایت‌های گردشگری (قسمت سوم)

cheapair.com این شرکت از سال ۱۹۸۹ شروع به فعالیت نمود و مقر اصلی آن در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *